1/10 ÖLÇEKLİ SARSMA TABLASI DENEYLERİ     

 

 

Yapının yatay sargılanması, dayanımı %70, düşey sargılama %40, yatay+düşey sargılama %110 kadar artırmaktadır. Sadece yataya sargılama, sadece düşey sargılamadan daha etkilidir.

Orijinal detayla üretilen güçlendirilmemiş numunelerde görülen hasar şekli, deprem sonrasında kırsal yapılarda görülen; X çatlakları, köşe hasarı, duvarın düzlem dışı devrilmesi, ani hasar ve göçme oluşumu, çatının kullanıcıların üzerine göçmesi, derin çatlaklar, oluşumuna benzemektedir. Yapıların yatay yada düşey sargılanması ile yığma yapılarda görülen hasar şekli önemli ölçüde değişmiştir.

 

Derin X çatlakları ile gelen gevrek ve ani göçme yerini daha düzgün dağılımı, daha yavaş ilerleyen ve sünek olarak değerlendirilebilecek bir göçme şekline bırakmıştır. Çatlaklar düşey sargılamadan en az etkilenen bölgeler olan pencerelerin altındaki duvar parçalarında yoğunlaşmıştır. Yatay ve düşey sargılar sayesinde %100‘lere varan dayanım artışı elde edilmiştir. Ancak rijit cisim ötelenmesi sonucu elde edilen iyileştirme belirli bir seviyeyi geçememiştir. Bu sorun, düşey sargıların temelin altından geçirilmesi ile çözülebileceği düşünülmekle beraber bu uygulama pratikte zordur. Ayrıca yer altı sularının lastiklere verebileceği hasarında göz önüne alınması gereklidir.

 

        Elde edilen sonuçlara göre, önerilen güçlendirme metodunun kullanıcılara deprem esnasında en azından konutu terk edecek kadar zaman tanıyacağı düşünülmektedir. Hedeflenen konut türünün ekonomik değerinin yüksek olmaması nedeniyle, sadece kullanıcıların hayatının kurtarılması doğru bir yaklaşım olarak görülmektedir. Ayrıca çevre açısından problem teşkil eden atık oto lastiklerinin kullanılması çalışmanın bir diğer olumlu yönüdür.